Najważniejsi
filozofowie epoki
Pitagoras - żył w VI w.
p.n.e. Dał początek religijnym, politycznym i etycznym ideom,
głoszonym, przez pitagorejski związek. Był on związkiem etycznym.
Wierzenia pitagorejskie ( dusza istnieje oddzielnie od ciała, może
łączyć się z dowolnym ciałem, dusza jest trwalsza od ciała,
jest potężniejsza i doskonalsza od ciała, ciało jest dla duszy
więzieniem ). Pitagorejczycy pierwsi zajęli się matematyką i
pchnęli ją naprzód. Doszli do wniosku, że za powstanie świata
nie odpowiada już ani woda ani ogień tylko liczba. Uświadomili
sobie kulistość Ziemi. System pitagorejski : Ziemia krąży dookoła
idealnego ośrodka systemu planetarnego. Pitagorejczycy dali
filozofii pamiętne koncepcje metafizyczne, a mianowicie teorię
liczby jako zasady świata oraz przekonanie o harmonijności świata.
Sokrates - żył na
przełomie IV i V wieku. Zajmował się etyką, moralnością.
Najpierw nauka sofistów podobała się Sokratesowi, jednak kiedy
weszli na drogę relatywizmu moralnego, zaczął ich krytykować.
Sokrates uważał, że cnota, czyli arete była i jest niezmienna dla
wszystkich, jest jedna. Nadał znaczeniu cnoty znaczenie moralne, nie
tylko fizyczne. Sofiści twierdzili, że cnót jest wiele. Sokrates
mówił, że cnota ma charakter bezwzględności, czyli obowiązuje
wszystkich. Jest jednym i tym samym wiedzieć co to sprawiedliwość
i działać sprawiedliwie. Sokrates twierdził, że tylko niewiedza
usprawiedliwia. Filozofia wg Sokratesa jest nawoływaniem do cnoty (
protreptyka ), do uczenia się cnoty. Wg niego ważne jest aby
wychować dobrego człowieka i dobrego obywatela. Celem człowieka
jest osiągnięcie szczęścia ( endajmonia ). Cnota obowiązuje bez
względu, czy zyska powszechne uznanie, czy pogardę. Cnota nie jest
relatywna. W badaniach Sokrates wykorzystał technikę rozmowy.
Rozmawiał z ludźmi, niejednokrotnie ośmieszając ich.
Intelektualizm moralny - przekonania, że doskonałość moralna jest
fundamentem mądrości. W tradycji sokratejskiej podmiotem
odpowiedzialności moralnej jest rozum.
Platon
- krytykował on sofistów, m.in. za to, że uczyli za pieniądze.
Zarzucał im także głoszenie, że w nauczaniu najważniejsza jest
nie tyle prawda co skuteczność argumentacji. Zajmował się głównie
nauką o ideach. To co dane nam za pomocą zmysłów, jest tylko
zjawiskiem, zaś prawdziwy byt to idea poznania za pomocą wyglądu
intelektualnego. Każda rzecz ma swoją ideę. Wszystko co posiada
swoją definicję posiada ideę. Idee to prawdziwa rzeczywistość,
zaś świat dany za pomocą zmysłów to tylko złuda. U Platona
nauka o duszy byłą ściśle związana z teorią poznania. Dusza
jest odpowiedzialna za funkcje intelektualne. Od Platona pochodzi
powiązanie świata idei czyli bytu prawdziwego z zasadami
moralności. Był on przekonany, że dusza jest doskonałym elementem
natury ludzkiej, że ciało jest więzieniem dla duszy, ponieważ od
ciała pochodzi poznanie zmysłowe, co nie jest prawdziwe. Nauka
platońska wywodzi się po części z tradycji pitagorejskiej (
wędrówki dusz ). Platon twierdzi, że dusza każdego człowieka
posiada wiedzę o ideach, ponieważ zdobyła ją przed urodzeniem.
Wszelka nauka jest więc tylko przypominaniem. Był on przekonany, że
wszyscy ludzie posiadają kompetencję logiczno-matematyczną.
Arystoteles
- występował przeciw platońskiej nauce o ideach. Sformułował
doktrynę, która zastąpiła mu naukę Platońską - byłą to
doktryna teologiczna ( teoria transcendentnego Boga i
transcendentnego rozumu, teologiczne przyrodoznawstwo i teologiczna
etyka ). Później czynnik empiryczny wziął górę w filozofii
Arystotelesa, zaczął budować empiryczną naukę - biologie,
socjologię, historię. Dla Arystotelesa byt jest jednostkowy a
wiedza ogólna. Z założeń Arystotelesa wynikało, że istnieją
pojęcia ogólne nie mające i nie potrzebujące definicji.
Rozwinąwszy szeroko logikę Arystoteles potraktował ją jako
odrębną dziedzinę.
Nazwa
Terminem
„starożytność” określa się czasy od około 4000 lat p.n.e do
476 r. n.e (upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego). Natomiast pojęcie
„antyk” odnosi się do kultury śródziemnomorskiej (Grecji i
Rzymu) do V w. n.e. Ten dorobek kulturowy określa się jako
klasyczny (w znaczeniu: doskonały) i obok Biblii jest uważany
za pierwowzór etyki i estetyki cywilizacji europejskiej.
Literatura
Antygona – uosabia rozdarcie między dwiema ważnymi ideami.
Jej dramat pokazuje, że władza powinna służyć ludziom, a uczucia
jednostki nie mogą być deptane przez bezosobowe rozkazy.
Bohaterowie mitów (Ariadna, Herakles, Atena, Apollo, Ares,
Prometeusz, Ikar, Syzyf, Odyseusz, Penelopa).
Kreon – uosobienie bezdusznej władzy; uważa, że wydany
rozkaz obowiązuje zawsze i wszystkich, bo musi zostać zachowany
autorytet władzy w kraju. A jego dobro jest ważniejsze niż
rodzina, bo dobro ogólne jest ważniejsze niż dobro jednostki.
Ajschylos (525-456 p.n.e.) – twórca tragedii
greckiej,którego twórczość poprzedziła dzieła Sofoklesa i
Eurypidesa. Jego utwory zawierają tematykę religijną z elementami
nacechowanymi moralizmem. W 484 r. p.n.e. wygrał pierwszy konkurs
dramatyczny, a potem jeszcze 13 razy zdobywał główną nagrodę
ateńskich igrzysk teatralnych. Wprowadził to teatru drugiego
aktora, ograniczył rolę chóru i wprowadził do tragedii akcję
dziejącą się poza sceną.
Arystoteles (384-322 p.n.e.) – obok Platona najwybitniejszy
filozof grecki. Stworzył opozycyjny do Platona system
filozoficzny,którego chrześcijańska odmiana (tomizm) jest od XIII
w.oficjalną filozofią Kościoła katolickiego. Miał też ogromne
zasługi w rozwoju astronomii, fizyki, biologii i logiki (niestety,
większość jego teorii astronomicznych i fizycznych okazała się
błędna).
Ezop (VI w. p.n.e.) – starożytny bajkopisarz, który
stworzył tzw. bajkę zwierzęcą, której bohaterami są zwierzęta
i przedmioty. Jego bajki stały się wzorem dla całej literatury
europejskiej– naśladowali je m.in. La Fontaine, Kryłow, Rej,
Krasicki i Mickiewicz.
Homer (VIII w. p.n.e.) – stworzył dwa wielkie eposy (Iliadę
i Odyseję) i od niego zaczęła się historia literatury
naszego kręgu kulturowego. Obie epopeje były podstawowymi tekstami
w szkole greckiej i wyprowadzono z nich greckie pojęcia o bóstwach
i świecie. Są podstawą kształtowania się pojęć religijnych i
etycznych Greków i Rzymian. Badania tekstów dały też początek
późniejszej nauce o literaturze, którą Grecy nazwali najpierw
gramatyką, a później filologią.
Horacy (65-8 p.n.e.) – wielki rzymski poeta liryczny, który
napisał m.in. Carmina (czyli pieśni), które tłumaczył
Kochanowski,a na których wzorowało się wiele pokoleń. Był
propagatorem epikureizmu (carpe diem – czyli chwytaj dzień) i
zasady złotego środka. Przypisuje mu się słowa: „Słodko i
zaszczytnie jest umrzeć za ojczyznę”.
Platon (ok. 427-347 p.n.e.) – jeden z najwybitniejszych
filozofów starożytności, był twórcą systemu filozoficznego
obecnie nazywanego idealizmem platońskim. Uważa się, że od niego
zaczyna się właściwa filozofia europejska – rozumiana jako
nauka, a nie spekulacje.
Safona (VII-VI w. p.n.e.) – grecka poetka, która, jak głosi
legenda, była nieszczęśliwie zakochana w poecie Alkajosie.
Mieszkała na wyspie Lesbos, gdzie prowadziła szkołę dla
dziewcząt. Obok Pindara i Anakreonta należy do trójki
najwybitniejszych poetów tego okresu. Napisała ponad 6000 wierszy,
z czego do dziś zachowało się jedynie kilkanaście.
Sofokles (496-406 p.n.e.) – twórca tragedii greckiej, autor
Antygony i Króla Edypa, ale także aktor. To on
wprowadził na scenę trzeciego aktora, dodał dekoracje sceniczne i
traktował każdą tragedię jako zamkniętą historię. Napisał 123
dramaty, ale do naszych czasów zachowało się tylko siedem.
Sokrates (469-399 p.n.e.) – filozof grecki, nauczał w
Atenach,gdzie mieszkał i prowadził dyskusje z przypadkowymi
przechodniami. Nie pozostawił po sobie żadnych tekstów; to, co
wiemy, pochodzi z relacji Platona i Ksenofonta, z których Sokrates
wyłania się jako retoryczny autorytet. Głosił, że cnota jest
dobrem bezwzględnym, czym przeciwstawiał się relatywizmowi
sofistów.
Najważniejsze
pojęcia
Herkulesowa praca – mówimy tak o ciężkim, przekraczającym
ludzkie siły zajęciu. Wyrażenie pochodzi oczywiście od 12 prac
Herkulesa.
Jabłko niezgody – oznacza powód do kłótni. Bogini
niezgody rzuciła na stół jabłko z napisem „dla
najpiękniejszej”, a Parys miał zdecydować, do której bogini
trafi owoc.
Kompleks Edypa – tego wyrażenia zaczął używać Freud na
określenie skomplikowanych relacji pomiędzy matką a synem i na
stałe weszło do języka psychologii. Pochodzi z mitu o Edypie,
który na skutek skomplikowanych kolei losu poślubił swoją matkę.
Koń trojański – oznacza ukryte niebezpieczeństwo.
Trojanie, którzy rano zobaczyli przed bramą wielkiego drewnianego
konia, wciągnęli go do miasta, myśląc, że to podarunek. Wtedy z
konia wyskoczyli Odyseusz i wojownicy i zajęli miasto.
Kości zostały rzucone – tak mówimy o sytuacji, kiedy
stało się coś nieodwracalnego. Tak podobno powiedział Juliusz
Cezar, gdy przekroczył rzekę Rubikon, tym samym rozpoczynając w
Rzymie wojnę domową.
Narcyzm – w obiegowym myśleniu oznacza bezgraniczne
zadowolenie z siebie, głównie z wyglądu i ciała. Pochodzi od
zachowania mitologicznego Narcyza, który spędził życie, wpatrując
się w swoje odbicie.
Nić Ariadny – dziś rozumiemy to jako dobrą radę albo
nieoczekiwaną pomoc. Tezeusz, wchodząc do labiryntu, w którym miał
zabić Minotaura, znaczył sobie drogę powrotną nicią, którą
dostał od Ariadny.
Pięta Achillesa – oznacza słaby punkt. Matka Achillesa,
trzymając syna za piętę, wykąpała go w Styksie, co zapewniło mu
odporność przed wszystkimi ciosami. Zginął od strzały Parysa,
która ugodziła go właśnie w piętę.
Puszka Pandory – oznacza mnóstwo kłopotów, które zdają
się nie mieć końca. Gdy Pandora została zesłana na ziemię,
miała ze sobą puszkę, której nikomu nie wolno było otwierać.
Namówiła jednak do tego męża i wypuścili z puszki choroby i
nieszczęścia.
Stajnia Augiasza – oznacza wielki bałagan. Oczyszczenie
stajni Augiasza było jedną z 12 prac Herkulesa – sprytnie zmienił
on bieg rzeki i wpuszczając tam strumień wody wysprzątał stajnię
w jeden dzień.
Syzyfowa praca – oznacza żmudne, niemające końca i sensu
zajęcie. Określenie to pochodzi z mitu o Syzyfie, który wciąż
wtacza pod górę głaz, staczający się w dół metr przed
szczytem.
Najważniejsze
motywy i tematy
Bunt (np. Antygony przeciwko zasadom, które chce na niej
wymóc Kreon; bunt ludzi wobec bogów).
Konflikt tragiczny – konieczność wyboru między dwiema
równoważnymi wartościami. Przykładem klasycznego konfliktu
tragicznego są losy Antygony, która musi wybrać między
posłuszeństwem wobec Kreona, czyli władcy, a kierowaniem się
regułami ustalonymi przez bogów.
Motywy z mitologii (Ariadna, Ikar i Dedal, wojna trojańska,
Prometeusz, Herkules).
Starożytny rycerz (np. Hektor) – staje do walki, choć wie,
że na pewno w niej polegnie. Rycerz w tamtych czasach jest mężny,
posiada nadludzkie umiejętności w walce i posługiwaniu się
bronią, jest przystojny, kieruje się honorem i pochodzi z wysokiego
rodu. Nie jest samodzielny w swoich decyzjach, bo do jego życia
wciąż mieszają się bogowie.
Wielkie
dzieła
Antygona (Sofokles) – sprzeciwia się
rozkazowi stryja, władcy Teb, i postanawia pogrzebać zwłoki brata,
uznając wyższość
prawa boskiego nad ludzkim. Tak zarysowany został konflikt
dramatyczny w utworze. Antygona
jest symbolem buntu, odwagi i braku pokory, a Kreon uosabia dumę,
upór i nieustępliwość.
Iliada (Homer) – epos
nawiązujący do wydarzeń z lat 1194-84 p.n.e. (ostatnie
dziesięciolecie wojny trojańskiej). Bohaterowie są heroiczni i
wyidealizowani, a bogowie amoralni i lekceważący ludzi.
Król
Edyp
(Sofokles)
– dzieje króla Edypa i jego rodu są potwierdzeniem tezy, że
przed przeznaczeniem się nie ucieknie– to, co przepowiedziała
wyrocznia, musi się wydarzyć i nie ma od tego ucieczki. Nawet w
sytuacji, gdy wydaje się nam, ze trochę wiemy o przyszłości.
Odyseja
(Homer)
– epos, który w sposób baśniowy pokazuje powrót
do domu bohatera wojny trojańskiej, Odyseusza. Jego powrót trwa 10
lat, Odyseusz przeżywa mnóstwo niezwykłych przygód, w których
musi wykazać się inteligencją i przebiegłością (to on wymyślił
podstęp z koniem trojańskim).
Pieśni (Horacy) – Horacy najchętniej pisał
o przyjaźni,miłości i zabawie, zręcznie wplatając w to refleksje
filozoficzne. Swoje poglądy odnalazł w epikureizmie i stoicyzmie.
Zalecał spokojne i jednocześnie beztroskie życie, ale by je
osiągnąć,należało stosować zasadę tzw. złotego środka. W
wierszach wprowadzał swobodny tok rozmowy, bo zwracał się w nich
do konkretnych osób. Jego pieśni chętnie śpiewano, akompaniując
sobie na lirze lub flecie.
Gatunki
literackie pochodzące ze starożytności
Epos – inaczej epopeja; jeden z najstarszych i głównych
gatunków epiki. Są to najczęściej poetyckie utwory prezentujące
życie legendarnych lub historycznych bohaterów na tle ważnych
historycznie dla narodu wydarzeń. Może to być też opowieść o
początkach dziejów tego narodu. Często występują w nim postacie
magiczne, boskie i demoniczne. Najwcześniejsze eposy to zbiory
opowieści mitycznych.
Mit – opowieść o bogach, stworzeniu świata, dziejach
rodów i zwykłych ludzkich uczuciach i problemach. W ten sposób
wyraża wierzenia dawnej społeczności, prezentuje światopogląd i
system wartości tamtej epoki. Mity są do dziś inspiracją twórców
kultury i sztuki.
Pieśń – gatunek liryczny w swojej genezie związany z
muzyką (pieśni średniowieczne, ludowe), od której jednak się
odłączył. Kształt tekstowy wiersza pochodzi z utworów Horacego i
innych autorów greckich.
Tragedia grecka – do niepodważalnych reguł gatunku
należała tzw. reguła trzech jedności (czasu, miejsca i akcji), a
na scenie mogło przebywać maksymalnie trzech aktorów. Gatunek ten
ma sztywną strukturę, na którą składają się: prolog (wejście
aktorów), parados (wejście chóru), epeisodion (tekst mówiony
przez aktorów), stasimon (komentarz chóru), epeisodion (od 3 do 5),
stasimon (od 3 do 5), exodos (ostatnia pieśń i wyjście chóru).
Dwa
najważniejsze nurty filozoficzne
Epikureizm i
stoicyzm - dwa ważne nurty filozoficzne, które przenikają
twórczość poetów i myślicieli epoki. Epikureizm stworzył Epikur
– uważał on, że aby być szczęśliwym, trzeba wierzyć
zmysłom,nie uznawać sił ponad-naturalnych i dążyć do
przyjemności. Natomiast stoicyzm (Zenona z Kition) poleca zachowanie
równowagi duchowej wyzbycie się wszelkich gwałtownych emocji.
Spokój wobec wszystkiego, co nas spotyka, to uniwersalna recepta na
szczęśliwe życie. Obok Biblii literatura antyczna jest
najważniejszym źródłem odniesień i nawiązań. Do antyku
nawiązywał
Jan
Kochanowski,
Ignacy Krasicki, Stefan Żeromski. Poeci i pisarze
współcześni wciąż nawiązują do mitu ikaryjskiego (Wciąż o
Ikarach głoszą Ernesta Brylla, Ikar Jarosława Iwaszkiewicza).
Wiele nawiązań pojawia się w twórczości Juliana Tuwima,
Zbigniewa Herberta, Leopolda Staffa i Stanisława Grochowiaka. Z
filozofii epoki najczęściej przywoływany będzie Platon, Epikur,
Arystoteles i stoicy.
Sztuka
grecka
Nazwa sztuka
grecka obejmuje twórczość artystyczną społeczeństwa
greckiego w okresie od 1150 r. p.n.e. do 30 r. n.e. Sztuka
wcześniejsza, z lat 3000-1100 p.n.e. nosi nazwę egejskiej.
W tym czasie wykształcają się dwa porządki architektoniczne:
dorycki i joński.
Cechy porządku doryckiego:
Cechy porządku doryckiego:
- kolumna bez bazy, pokryta ostro ściętymi żłobkami,
- kapitel (zwieńczenie kolumny) składający się z poduszki i czworokątnej płyty,
- belkowanie (elementy nad kolumną) składa się z części gładkiej oraz z powtarzających się tryglifów i metop
Cechy porządku
jońskiego:
- kolumna smuklejsza od doryckiej,
- baza trójczłonowa,
- kapitel składa się z dwóch wywiniętych ku dołowi wolut (tzw. ślimacznice),
- belkowanie złożone z trójczłonowego architrawu i fryzu wypełnionego ciągłą dekoracją figuralną
Cechy porządku
korynckiego:
- smukła głowica,
- baza – jak w porządku jońskim,
- głowica w kształcie koszyka uformowanego z dwóch rzędów liści akantu mocno rozchylonych na zewnątrz (najbardziej charakterystyczna cecha tego porządku),
- belkowanie – podobnie jak w stylu jońskim.
Rzeźba
Rzeźba okresu
dojrzałego archaizmu podobna jest do rzeźb egipskich – ciała są
wyprostowane, ręce sztywne, ułożone wzdłuż tułowia. Postaci są
statyczne, zawsze portretowane od przodu. Do najsłynniejszych rzeźb
z tego okresu należy wielki posąg Posejdona.
Głównym ośrodkiem
artystycznym tego czasu były Ateny, gdzie tworzył
najbardziej znany rzeźbiarz grecki, Fidiasz, autor
monumentalnego posągu Zeusa (zaliczanego do jednego z siedmiu cudów
świata) i posągu Ateny Partenos. Innymi bardzo znanymi rzeźbiarzami
tego okresu byli: Poliklet z Argos, twórca matematycznego
kanonu ciała ludzkiego oraz Myron, twórca słynnej rzeźby
Dyskobol. W tym czasie wspaniale rozwijała się także
architektura: w Atenach zbudowano Partenon (świątynię ku czci
Ateny), Erechtejon, świątynię Hefajstosa (Tezejon).
Sztuka rzymska
Terminem sztuka
starożytnego Rzymu określa się zazwyczaj sztukę tworzoną w
Rzymie – mieście nad Tybrem oraz całym państwie złożonym z
wielu prowincji i nie wykazującą żadnych ścisłych związków
kulturowych z sztuką rodzimą konkretnego rejonu pozostającego pod
panowaniem imperium, powstałą w okresie od VI w. p.n.e. do końca
IV w., czyli momentu podziału cesarstwa na wschodnie i zachodnie.
Najlepiej
zachowanymi przykładami malarstwa są freski zdobiące domy
zasypanych popiołem po wybuchu Wezuwiusza w Pompejach. Pozwalają
one na poznanie rozwoju tej gałęzi sztuki od połowy II w. p.n.e.
do 79 r.Rzym wniósł ogromny wkład w rozwój architektury.
Rzymianie udoskonalili i zastosowali na wielką skalę konstrukcje
łukowe oraz sklepienia. Wynaleźli także cement (wykonany z wapna,
popiołów wulkanicznych, wody i drobnych kamieni), opanowali
technikę wyrobu zapraw wodoodpornych i tynków, a potem wypalania
cegły. To wszystko umożliwiło im budowanie wielkich kompleksów
architektonicznych. Do największych osiągnięć doszli Rzymianie we
wznoszeniu monumentalnych budowli użyteczności publicznej, takich
jak akwedukty, mosty, łaźnie, fora (rynki), świątynie. Do
najbardziej znanych rzymskich budowli należą: Forum Romanum,
Koloseum, Pantenon, a także termy, amfiteatry, mauzolea,
akwedukty.
Malarstwo
Średniowiecze
to
czas gwałtownego rozwoju technik malarskich, głównie na desce:
tempery, później oleju, a także fresku. Powszechna była tematyka
religijna, na wschodzie Europy powstawały doskonałe ikony.
Charakterystyczne dla średniowiecza jest hierarchiczne i
idealistyczne przedstawianie postaci. Osoby ważniejsze są więc
większe, a każda dobra postać jest piękna. Nie przywiązywano
wielkiej wagi do realizmu anatomicznego, stąd liczne przekłamania w
proporcjach ciała, "płaskość" postaci i obrazu.
Malarstwo uzupełniano chętnie złotem, wykładając złotymi
płatkami powierzchnię malowanej deski. Pod koniec średniowiecza
lub na początku renesansu pojawił się pejzaż.
Teatr
- narodził się około V wieku p.n.e. i był bezpośrednio powiązany ze świętami ku czci boga Dionizosa (boga winnej latorośli); budowa teatrów na stokach gór, aktorzy (mężczyźni) ubrani w maski, peruki oraz buty na koturnach; początkowo na scenie występował jeden aktor, z czasem pojawił się drugi, a potem trzeci; w inscenizacji brał też udział chór (mężczyźni ubrani w kozie skóry), wykonujący pieśń kozłów (tzw. tragos)
- sztuki dramatyczne to tragedia (o podniosłym, patetycznym charakterze) oraz komiczne (zabawne, wesołe)
- Ajschylos, tragik grecki, na scenę teatru wprowadził drugiego aktora, jego autorstwa były następujące sztuki: "Oresteja", "Siedmiu przeciw Tebom", "Prometeusz skowany", "Persowie"
- Sofokles, drugi z wielkich greckich tragików, na scenę wprowadza trzeciego aktora, autor: "Antygony", "Króla Edypa", "Elektry"
- Eurypides, stworzył: "Medeę", "Hipolita", "Ifigenię w Taurydzie", "Cyklopa"
- Arystofanes, znany bardziej jako komediopisarz (choć tworzył także tragedie), autor takich sztuk jak: "Rycerze", "Chmury", "Osy", "Pokój", "Acharnejczycy"
Religia
-
Rzymianie
przyswoili sobie religię Greków, ich mity oraz wyobrażenia bogów,
nadając im przy tym własne imiona; i tak rzymski Jowisz to grecki
Zeus, Mars to Ares, Minerwa to Atena, Junona to Hera, Merkury to
Hermes, Neptun to Posejdon, Diana to Artemida, Wenus to Afrodyta,
Herkules to Herakles; w starożytnym Rzymie każda z rodzin posiadała
swoje opiekuńcze bóstwo; wierzono że dzieckiem, w ciągu całego
jego życia, opiekuje się 43 bóstwa
-
chrześcijaństwo;
podważyło dotychczasowy boski kult cesarza; było religią
monoteistyczną; wywodziło się z wyznania mojżeszowego; święte
księgi chrześcijaństwa to Stary i Nowy Testament;
w starożytnym Rzymie, chrześcijan prześladowano; zmiana nastąpiła
w roku 313 n.e., kiedy cesarz Konstantyn Wielki zrównał
chrześcijaństwo z innymi religiami; z kolei w roku 380 n.e.
Teodozjusz Wielki, wyniósł religię chrześcijańską do rangi
wyznania panującego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz